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Thomas Kratz

Salve

18.04.2016 - 31.05.2016

Opening: Saturday 16 April at 7pm

Reviewed by: Aujourd'huiA raw tip / ArtspaceCura / Exibart / Le ParadoxNeroWidewalls

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Giorgio Galotti gallery is pleased to present a new project by the Berlin based artist Thomas Kratz.

Salve, the first solo show with the gallery, features new works including two large abstract paintings titled Salve and two smaller paintings on canvas, titled Art Rest 1 and Art Rest 2. Developing his practice, Kratz emphasizes the physical gesture of his artworks, combining the environment and the architecture of the place where his work is shown.

A magenta column and a light pink wall complete the project here showcased, where the space turn into a pictorial atmosphere, inspired or defined by colors. The animation in a three-dimensional scale and its choreographic set-up gives to the paintings a peculiar overview.

With his last production, Thomas Kratz artworks appear more minimal, abstract and occasionally monochromatic. He works across a variety of media, including painting and performance art and, on this occasion, minimal gestures leave their traditions of figuration as well as their convention of abstract painting behind. His works operate outside the modern thinking, engaging instead with a rather speculative, nonhierarchical and hybrid approach. Kratz considers painting as part of a dynamic network of material and immaterial agents.

 

IT

La galleria Giorgio Galotti ha il piacere di presentare un nuovo progetto dell’artista tedesco Thomas Kratz.

Salve, prima mostra personale con la galleria, si basa su un gruppo di quattro nuove opere, realizzate per l’occasione, di cui due di grande dimensione che prendono il titolo dal progetto, e due più piccole intitolate Art Rest 1 and Art Rest 2. Nello sviluppo della sua pratica, Kratz enfatizza l’aspetto gestuale e fisico delle sue opere, combinando con esse gli ambienti e la natura architettonica del luogo che le ospita.

In questa ultima produzione, la sua opera si presenta in una forma estremamente minimale, astratta e monocromatica. Per l’occasione, infatti, la colonna, simbolo dell’architettura intorno a cui ruota lo spazio, e la parete più articolata della galleria, vengono rispettivamente colorate in magenta e rosa tenue, completando il progetto e scandendo le forme del luogo. L’animazione dello spazio e l’allestimento coreografico, completano inoltre il lavoro pittorico ponendolo in una dimensione tridimensionale più ampia.

Thomas Kratz utilizza spesso differenti tecniche spaziando dalla pittura alla performance e, per questa occasione, attraverso una gestualità pittorica molto contenuta, intende ricollegarsi alla figurazione più essenziale attraverso l’utilizzo di geometrie astratte e colori uniformi, in grado di formare una nuova visione nel pensiero pittorico moderno e abbandonando, nello stesso tempo, la natura speculativa della pittura attuale, conducendo lo spettatore a una visione d’insieme sperimentale e ibrida. In questo modo l’opera di Kratz si configura in una metodologia composta di agenti materiali e immateriali.

 

Biography

Thomas Kratz, born in 1972, studied New Media Art at the Hochschule für Gestaltung | ZKM in Karlsruhe, achieved a Master degree with Prof. Günther Förg at the Academy of Fine Arts in Munich and finished his studies with a Master of Painting at the Royal College of Art in London. In addition to solo shows in Berlin, Catania, Frankfurt, Munich, Lisbon, and London, Kratz carried out a major solo show at the Bielefelder Kunstverein in 2012 accompained by a catalogue published by Mousse.

 

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photo credits Cristina Gavello